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Bildgebung bei lumbalen Rückenschmerzen - Review

Chou R, Fu R, Carrino JA et al. Imaging strategies for low-back pain: systematic review and meta-analysis. Lancet 2009 (7.Februar); 373: 463-72

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=Chou%20R%2C%20Fu%20R%2C%20Carrino%20JA%2C%20Deyo%20RA.

Abstract

BACKGROUND:

Some clinicians do lumbar imaging routinely or in the absence of historical or clinical features suggestive of serious low-back problems. We investigated the effects of routine, immediate lumbar imaging versus usual clinical care without immediate imaging on clinical outcomes in patients with low-back pain and no indication of serious underlying conditions.

METHODS:

We analysed randomised controlled trials that compared immediate lumbar imaging (radiography, MRI, or CT) versus usual clinical care without immediate imaging for low-back pain. These trials reported pain or function (primary outcomes), quality of life, mental health, overall patient-reported improvement (based on various scales), and patient satisfaction in care received. Six trials (n=1804) met inclusion criteria. Study quality was assessed by two independent reviewers with criteria adapted from the Cochrane Back Review Group. Meta-analyses were done with a random effects model.

FINDINGS:

We did not record significant differences between immediate lumbar imaging and usual care without immediate imaging for primary outcomes at either short-term (up to 3 months, standardised mean difference 0.19, 95% CI -0.01 to 0.39 for pain and 0.11, -0.29 to 0.50 for function, negative values favour routine imaging) or long-term (6-12 months, -0.04, -0.15 to 0.07 for pain and 0.01, -0.17 to 0.19 for function) follow-up. Other outcomes did not differ significantly. Trial quality, use of different imaging methods, and duration of low-back pain did not affect the results, but analyses were limited by small numbers of trials. Results are most applicable to acute or subacute low-back pain assessed in primary-care settings.

INTERPRETATION:

Lumbar imaging for low-back pain without indications of serious underlying conditions does not improve clinical outcomes. Therefore, clinicians should refrain from routine, immediate lumbar imaging in patients with acute or subacute low-back pain and without features suggesting a serious underlying condition.

 

 

Komentar Stephan Reichenbach in

http://www.infomed.ch/screen_template.php?articleid=1515&screenissueid=251

Im klinischen Alltag werden bildgebende Verfahren beim lumbalen Rückenschmerz selbst dann häufig durchgeführt, wenn keine Warnzeichen für eine schwere Erkrankung vorliegen. Diese systematische Übersichtsarbeit fasst die Ergebnisse randomisierter Studien zusammen, in denen untersucht wurde, ob die frühzeitige, routinemässige Durchführung bildgebender Verfahren bei lumbalen Rückenschmerzen zu einem verbesserten klinischen Verlauf führt. Primäre Endpunkte waren Schmerzreduktion und Verbesserung der Funktion.

Sechs Studien mit 1‘804 Patienten wurden in die systematische Übersicht aufgenommen, in vier davon wurde konventionelles Röntgen verwendet, in den anderen beiden MRIrespektive CT-Untersuchungen. In einer Studie wurden Personen mit radikulärer Ausstrahlung der Schmerzen nicht eingeschlossen, in den übrigen betrug deren Anteil zwischen 24% und 44%. Weder kurzfristig (bis drei Monate) noch langfristig (6 bis 12 Monate) zeigte sich ein Nutzen frühzeitiger radiologischer Abklärungen. Weder die Studienqualität noch die Art des bildgebenden Verfahrens oder die Dauer der Beschwerden hatten einen Einfluss auf die Resultate.

Im ambulanten Umfeld kann bei akuten bis subakuten lumbalen Rückenschmerzen, sofern keine Hinweise für eine schwere Erkrankung vorliegen, auf bildgebende Verfahren verzichtet werden. Es gibt Hinweise, dass die weit verbreitete Praxis routinemässiger radiologischer Abklärungen sogar schädlich ist. Denn aufgrund radiologischer Befunde werden Operationen durchgeführt, die den Operierten nicht immer nur nützen. Die Kunst wird sein, diese Information nicht nur den Behandelnden, sondern auch den von Rückenschmerzen Betroffenen zu vermitteln.

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