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Kraftzunahme und muskuläres Gleichgewicht nach einem Gleichgewichtstraining

Heitkamp HC, Horstmann T, Mayer F, Weller J, Dickhuth HH. Gain in strength and muscular balance after balance training. Int J Sports Med 2001; 22: 285-290

Eine Untersuchung von Heitkamp et al. ging der Frage nach, welche muskulären Adaptationen ein reines Gleichgewichtstraining im Vergleich zu einem Krafttraining auslöst. Je 15 Probanden unterzogen sich in 2 Gruppen für 6 Wochen einem Training mit zweiEinheiten/Woche von je 25 min.Während das Training der einen Gruppe Gleichgewichtsübungen auf dem Rollbrett, Minitrampolin und großen Bällen beinhaltete, führte die andere Gruppe Kräftigungsübungen an der Beinpresse und dem Legcurler durch. In beiden Gruppen waren die Kraftgewinne der Flexoren nahezu identisch, hinsichtlich der Extensoren zeigte sich ein tendentiell aber nichtsignifikant höherer Kraftgewinn in der Krafttrainingsgruppe. Zusätzlich zeigte die „Gleichgewichtsgruppe"ein um 100% besseresGleichtgewichtsverhalten (Einbeinstandauf einer schmalen Kante und Test auf dem Stabilometer für 30 s). Auch nahm die Differenz im Kraftverhalten von rechter und linker Extremität im Laufe des Trainings bei der Gleichgewichtsgruppe im Gegensatz zum reinen Krafttraining ab. Die Ergebnisse sind nicht nur richtungsweisend für die Rehabilitation nach Verletzung (ein verbessertes muskuläres Gleichgewicht schützt vor (Re)Verletzungen) sondern auch für das Training von älteren Menschen, da im Alter sowohl die Muskelkraft wie auch das Gleichgewichtsvermögen abnehmen.

DEUTSCHE ZEITSCHRIFT FÜR SPORTMEDIZIN Jahrgang 53, Nr. 1 (2002)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11414672

The isolated effect of balance training on muscle strength of the flexors and extensors of the knee, without accompanying strength training, has not been addressed in the past. Effects of a balance training program alone were compared to a strength training program. Balance and strength training were performed by 15 persons each for 6 weeks including 12 training units of 25 min. Balance training was performed on instability training devices such as rolling board, mini trampoline and large rubber ball. The 15 persons of the strength training group trained on machines for leg curls and on leg presses for 25 min per unit. Measurements for balance were performed with one-leg balance on a narrow edge and a tilting stabilometer for 30 s; maximum isometric strength was measured using an isokinetic device for each leg separately. The muscular balance between dominant and non-dominant leg was calculated. Strength gain was similar for the flexors and extensors in both groups. One-leg balance improved after balance training (P< 0.01) with a 100% increase over the strength training group (P < 0.05) and the stabilometer test for each person in the balance (P < 0.01), but not in the strength training group. In the balance group the initial difference between right and left diminished. The results indicate balance training to be effective for gain in muscular strength, and secondly, in contrast to strength training, equalisation of muscular imbalances may be achieved after balance training.

http://iospress.metapress.com/content/x6gcbxp6wb3mkdlr/

Hans-Christian Heitkamp1, Frank Mayer2, Mark Fleck1, Thomas Horstmann1 Gain in thigh muscle strength after balance training in male and female judokas Isokinetics and Exercise Science Volume 10, Number 4/2002

In a previous study, balance training yielded a gain in strength in middle-aged men and women [6]. However, whether such training can yield positive results in highly conditioned athletes ha s not been addressed. A group of 10 male and 10 female judokas volunteered for a 6-week balance training on rolling boards, pegtops, soft mats and large rubber balls 3 times per week. Pre- and post training of two-legged balance was measured on a stabilometer, one-legged standing time on a narrow rim and bilateral isokinetic strength at 60°/s concentric and eccentric modes, 120°/s concentric mode and isometrically for the knee extensors and flexors. Except for concentric movement at 60°/s in women, significant improvements in strength were indicated. It is therefore concluded that balance training may be useful for both male and female judokas for increasing strength and balance.

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